1970'li yıllarda Muğla Yol Su Elektrik (YSE) Müdürü
Mimar Hulisi Sunol bey, interval - İntetnasyonal adı altında devre - mülk
konusunu gündeme getirmişti.
Bu proje, o zamanın çok önünde bir anlayışı kapsıyor
idi.
Bu projesini gerçekleştirmek için Bodrum - Kargı
koyunda bir arazi de satın alındı.
Maalesef bu proje hayata geçirilemedi..
Proje hepimizin bildiği sıradan bir yapı kooperatife
dönüştü.
Bu devre mülk projesi, Bodrum - Turgutreis'de
uygulandı.
Bu projenin mahsurlu yanları yaşanarak ortaya çıktı.
Bu mahsurlar zaman içinde akılla giderilmeye
çalışıldı.
Son günlerde İstanbul'daki bazı kuruluşlar, bu anlayışı
tekrar gündeme getirdiler.
Bu ilginç proje, en çok İzmir Aydın ve Muğla'da
uygulanmak isteniyor.
Bu projenin uygulanabilmesi için uygun imar
parsellerine sahip olmak gerekiyor.
İmar parseli üretebilmek için önce arazinin imar
planın yapılması gerekiyor.
Bu yazımdan önceki yazımda "Köy yerleşik alanlarının"
üç misli büyütüldüğünü yazmıştım.
Köy yerleşik alanlarındaki, imar planı yapımı önündeki
bürokratik engellerin minimum noktaya indirildiğini belirtmiştim.
1970 yılına kadar köylerimizde imar planı yapımı
zorunluluğu yok idi.
Köylü ihtiyacı olan binaları kendi kültür ve
geleneğine göre yapar köylerimizde bu şekilde şekillenir idi.
1970 li yıllarından sonra köylerimizdeki yeni yapılar
için imar planı yapımı zorunluluğu getirildi.
Bu yöntem yürümeyince de "Köy yerleşik
alanları" uygulamasına geçildi.
Bu uygulama köylerimizde yaşayan insanlarımızın biraz
nefes almalarını sağladı.
Köy yerleşik alanları zaman içinde doldular.
Geçen sene yani 2021 yılının Temmuz ayında köy
yerleşik alanları yönetmeliğinin 4. maddesi değiştirilerek, köy yerleşik
alanlarının yüzölçümleri üç katına çıkarıldı.
Bu günlerde "Markalı parseller" adı altında
yeni bir uygulama başlatıldı.
Markalı parsel uygulaması, devre mülk yöntemine
benziyor.
İmar parseli üretmekle görevli Harita - Kadastro
Mühendisleri bu konu üzerinde düşünmelidirler.
Tabi bu markalı parsel uygulamasının hayata
geçebilmesi için, yüzölçümleri üç misli büyütülen köy yerleşik alanları ile
ilgili yönetmeliğin 4. maddesine sahip çıkılması gerekiyor.
Yeteri kadar imar parseli yok ise, markalı parsel
uygulamasına da geçmek mümkün olmayacaktır.
Muğla ve ilgili illerdeki tüm mühendis arkadaşlarımın,
bu konuda örnek alan değil, örnek olan mühendisler olmalarını diliyorum.