Lider Yönetici

Bu haber 06 Kasım 2019 - 9:10 'de eklendi ve 633 kez görüntülendi.
İdris Koçidriskoc@hamlegazetesi.com.tr

İdris KOÇ

İş hayatının aktörlerini işi yaptıranlar (yönetici), işlerin nasıl yapılacağını gösterenler (uzman personel) ve iş yapanlar (memur ve işçi) olarak üç gruba ayırabiliriz.

“Yönetim” deyince akla ilk olarak bir işin, iş yerinin veya kurumun yönetimi geliyor. Oysa yönetimin özü ve önceliği insan gücünün yönetimidir. Bunun için yönetim ve yöneticilikte başarı konusunda yazılanların ve bu konuda verilen eğitimlerin önemli bir bölümü de insan kaynağının yönetimine dairdir.

İnsan kaynağının yönetimi söz konusu olunca üç tip yöneticiden bahsedebiliriz:

Birinci tip yöneticiler; yönetici olmadan önceki pozisyondan kalma alışkanlıklarını bırakamayan ve planlama, organizasyon, uygulama, denetim aşamalarının her birinin bizzat içinde olma alışkanlığından vazgeçemeyen yöneticilerdir. Onlar mütevazı kişiliğiyle her işe koşan, özveriyle çalışan ve kurumdaki bütün açıkları kapatan bir yönetici tipidir.

İkinci tip yöneticiler; görev paylaşımı (delegasyon) yaptıktan sonra makamında/ofisinde oturan, hiçbir işe müdahil olmadan yalnızca emir-komuta ile mesaisini tamamlayan yöneticileridir. Onlar, olayların detaylarına, nedenlerine bakmadan; derinliğe inmeden kendisine yansıyan sonuçlarına bakmakla yetinir. Onun için nitelik değil, istatistikler başarının ölçüsüdür. Mekanik ilişkileri tercih ederler. Çünkü çalışanlar görevlerini yaptıkları için onları motive etmek gereksizdir.

Üçüncü tip yönetici ise; planlama, delegasyon ve denetleme süreçlerini planladıktan ve ekibini oluşturduktan sonra bir koro şefi gibi ekibi yöneten; gerektiğinde olaylara müdahale eden, bazen olaylara bizzat el atan yöneticilerdir. Onlar zaman zaman yatay ve dikey sondajlar ile varlığını hissettirirler. Ödül ve ceza sistemini adil ve hakkaniyete uygun şekilde kullanırlar. Onlar, bu tavırlarıyla da çalışanlarının sempatisini kazanırlar.

Çağdaş yönetim anlayışı ve yönetim biçimleri söz konusu olunca, karşımıza “yönetici” ve “lider” olmak üzere iki kavram çıkıyor. Yıllar boyunca katıldığımız hizmet için eğitimlerde “yöneticilik” ve “liderlik” özellikleri ayrı ayrı açıklanıp “yönetici mi?”, “lider mi?” sorusunun cevabı arandı.

Yönetici ve lider farkı bize şöyle anlatıldı: Yönetici idare eder, lider geliştirir. Yönetici sistemle, lider insanla ilgilenir. Yönetici kontrol eder, lider güvenir. Yönetici “nasıl?”, lider “niçin?” diye sorar. Yönetici taklit eder, lider buluş yapar. Yönetici işleri doğru yapar, lider doğru işler yapar.

Son yılların yaklaşımı ise bu klasik yaklaşımdan çok farklı. Yönetim, organizasyon ve kurumsal ilişkiler söz konusu olduğunda “lider yönetici” kavramı öne çıkıyor.

Yöneticilik, eğitim yoluyla kazanılabilen vasıf; bir meslektir. Yönetici, planlama yapan, uygulayan ve kurumunu öngörülen hedeflere ulaştıran kişidir.

Liderlik ise, kitleleri etkileme, yönlendirme ve peşinden sürükleme yeteneği olarak doğuştan gelen bir özelliktir. Lider, kendi istek ve düşüncelerini, diğer insanların saygı, güven ve bağlılığının kazanarak onlara kabul ettirebilen kişidir.

Yönetici; işi yapan değil, iş yaptırabilme yeteneğine sahip olan kişidir. İş yaptırmak söz konusu olunca da kişinin liderlik özelliklerine sahip olup olmadığı önemlidir. İşte bu noktada “lider yöneticilik” ile tanışıyoruz.

Lider yönetici; yöneticiliğin yanı sıra ekibinin öğreticisi, modeli, yol göstericisidir.  Lider yönetici; duyguları, davranışları, imajı, iletişim becerileri ve hatta hiddeti ile çalışanlarını etkiler ve saygı uyandırır.

Lider yönetici; meslekî bilgi ve deneyimi, değerleri, duyguları, davranışları, kişisel imajı, konuşması, dinlemesi, insanlara değer vermesi, adaleti, sağduyusu, iletişim becerileri ve hatta hiddeti ile çalışanlarını etkiler ve saygı uyandırır.

İnsan kaynakları ve proje yönetimi konularını Mimar Sinan ve Süleymaniye örneği üzerinden farklı bir bakış ile inceleyen ve liderlik sırlarını açıklayan İbrahim Zeyd Gerçik, “Her Dem Yeni” isimli kitabında liderliği şöyle tarif ediyor:

Lider zorlukta önde giden, başarılarda astlarını öne çıkaran kişidir. Bir projenin bitiminde proje sahibinin değil, projeye emek veren kişileri en iyi temsil edecek kişinin veya proje liderinin öne çıkarılması kurumun kültürel gücünü göstermesi açısından önemlidir.”

Bir işin; bir kişinin varlığı ve gayreti ile yapılması mümkün olmadığı gibi, kurumsal işleyişin de bir kişiyle sürdürülmesi mümkün değil. Bu nedenle deneyimli ve vizyon sahibi bir lider yöneticinin varlığı, kurumlar ve çalışanları için çok büyük bir kazanç.

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.