Dersimiz Muğla - Hamle GazetesiHamle Gazetesi

Dersimiz Muğla

Bu haber 11 Şubat 2020 - 0:02 'de eklendi ve 359 views kez görüntülendi.
İsmail Zorba
İsmail Zorbaismailzorba@hamlegazetesi.com.tr

İsmail ZORBA

“Gelecek nesillerimize aktardıklarımızla kültürümüzü, irfanımızı ve de medeniyetimizi yaşatmaya devam ediyoruz. Nereden geldiğini bilmeyen nereye gideceğini nasıl bilir? Kimliğimiz, hayattaki duruşumuz ve hayattaki varlık sebebimiz bir tamamlanma aslında. Eksik olan parçanın var olan bütündeki yerini bulma ve alma mücadelesi. “İnsan” olmanın can suyu insanın kimliğini belirleyen çevrede saklı; yani doğduğu evde, yaşadığı mahallede, köyde, kasabada, şehirde. Birey olmaya “biz” olarak başlamakta…”

Kimlik kartlarımızda adımız, soyadımız, anne ve baba isimlerimizle kimlik kaydımıza dair önemli bir gösterge de doğduğumuz yerdir. Doğduğumuz yer köy, kasaba veya şehir bizim hayattaki duruşumuza, davranışlarımıza kadar tesir eder. Tanışma anında sorulan sorulardan biri de, “Nerelisin?”dir. Nereli olduğumuz bize dair önemli bir kimlik göstergesidir.

İstanbullu olmakla Muğlalı olmak arasında önemli bir farklılık vardır. Muğlalı olmak Marmarisli, Fethiyeli olmaya, Yerkesikli, Döğüşbelenli, Çomakdağlı olmaya hatta; şu mahalleden şu sokaktan olmaya kadar ayrıntılar taşıyan farklılıklar gösterir.

Birey kimliğimiz, ulus kimliğimizle tamamlanır, evrensel kimlikte “insan” öznesinde şahsiyet bulur. “İnsan” doğduğu evden yaşadığı sokağa, mahalleye, köye, kasabaya ve şehre kadar “ben”i besleyen kaynaklara geçmişten bugüne taşınan ve geleceğe taşınacak olan insanların aktarımları, ortak yaşam paylaşımları ile kimliğini bulur.

Muğlalı olmak da bizim için önemli bir göstergedir. Hayata bakışımızı, hayat karşısındaki duruşumuzu, duygusal ve düşünsel eğilimlerimizi, iyiliğe meylimizi, sevgide tamamlanmamızı hep şehrin bize kattıkları ile anlamlandırırız. Muğla’dan Türkiye’ye bakmak ile İstanbul’dan Türkiye’ye bakmak arasında önem arz eden farklılıklar vardır. Bunda  şehrin “insan”ı sarmalayan ve şekillendiren coğrafi, ahlaki, tarihi, ekonomik, kültürel ve sosyal özellikleri karşımıza çıkar.

“Şehrim benim kimliğimdir.” adıyla gerçekleştirdiğimiz proje, meslek hayatımda büyük kazanımlar elde ettiğim ve hayata geçirmekten büyük bir onur duyduğum bir projeydi. Sekiz sene boyunca öğrencilerime yaşadıkları şehri farklı yönleriyle tanıtmak, şehri gezdirmek, şehir ve insan üzerine onlara çalışmalar yaptırmak; sonunda elde ettiğimiz kazanımların gençlere yansıyan güzelliklerini görmekten haz duydum. Gençler sayesinde şehrim hakkında bilmediğim bir çok şeyi de öğrenme fırsatı elde ettim. Ve şehrimin tüm ruhuna yansıyan huzur, sağduyu, entelektüel duruş, hoşgörü ve insanı temel alan sevgi bizi de kucaklıyordu. Ve “şehir ve insan” arasındaki ilişki bize gençliğin eğitiminde eksik kalmış önemli bir noktayı da işaret ediyordu.

Gelecek nesillerimize aktardıklarımızla kültürümüzü, irfanımızı ve de medeniyetimizi yaşatmaya devam ediyoruz. Nereden geldiğini bilmeyen nereye gideceğini nasıl bilir? Kimliğimiz, hayattaki duruşumuz ve hayattaki varlık sebebimiz bir tamamlanma aslında. Eksik olan parçanın var olan bütündeki yerini bulma ve alma mücadelesi. “İnsan” olmanın can suyu insanın kimliğini belirleyen çevrede saklı; yani doğduğu evde, yaşadığı mahallede, köyde, kasabada, şehirde. Birey olmaya “biz” olarak başlamak köyden, kasabadan, şehirden başlıyordu.

Bu noktada Milli Eğitim Bakanlığının attığı adımlar da önem arz ediyor. İlköğretim 5.ve 8. sınıflar arası seçmeli ders olarak okutulmak üzere öğrencilere yaşadığı şehri tanımayı ve yaşadığı şehrin insanın kimliğine kattığı değerleri ortaya koymayı, bu konuda gençleri bilinçlendirmeyi hedefleyen “Şehrimiz …..” başlıklı  her ilin kendine özgü özelliklerini içeren ders kitapları hazırlandı. “Şehrim Muğla” kitabı bu kaynaktan çıkan güzel bir derlemeyi içeriyor.

“Şehrimiz Muğla” Muğla’nın tarihi, kültürel, ekonomik ve sosyal dokusunda var olan bilgileri, değerleri ve güzellikleri içinde barındırıyor. Bu şehrin kimlik verdiği gençler Muğlalı olmanın asli bilgilerine sahip oluyor. Şimdilik seçmeli ders kategorisinde olsa da gelecek nesillerimize ileride liseyi de içine alacak daha geniş bir kapsamda ulaşılmalı düşüncesindeyim.

 “Şehrimiz Muğla” adlı seçmeli ders kitabı beş üniteden oluşuyor: Şehirlerin Hikâyesi, Şehirde Yaşam, Şehrimi Tanıyorum, Şehrim Çalışıyor ve Şehrimde Ben. İlk iki ünite genel anlamda şehir, medeniyet ve insan  ilişkisini irdeliyor. Bir bakıma şehirler üzerinden insanlığın hikâyesi üzerinde durulmuş. Son üç ünite ise genç nesillerin yaşadıkları şehirler üzerinde duruyor. Şehrin tarihinden, kültüründen, ekonomisinden tutun şehri oluşturan tüm etmenler insanla tamamlanıyor. Kitap “Dersimiz Muğla”yı öznelliyor. Gençleri yaşadıkları şehir üzerinden öznelliyor. Kitabı şehir üzerinden “ben”den “biz”e ve “insan”a tekamül eden ve tamamlayan önemli bir kaynak haline getiriyor.

Günümüzde X, Y, Z, Alfa kuşağı olarak adlandırdığımız, sınıflandırdığımız sanal alemin tümüyle kapsadığı gelecek nesillerimize ulaşmada ve  şuurlandırmada önemli bir adım “Şehrimiz…….” başlıklı dersler. Sadece şehri değil şehirli olmayı anlamlandırıyor bir bakıma.

Kitapta ünlü sosyolog ve düşünür İbnü Haldun; şehirli olmanın tanımını yapıyor. “Şehirli; şehirde geniş ve mükemmel bir surette medeni yaşayan kimsedir.” Onca farklılığı temsil eden insanları bir arada tutan, barındıran şehirler aynı zamanda insana kimlik katan önemli bir can suyu. Can suyu verilmeden hayata kök salamaz hiçbir fidan. Eğer merhamet, sevgi, ahlak, edep, doğruluk, iyilik gibi insani vasıflara sahipsek bu çıplak “ben”in kendi başına zekasıyla elde edebileceği bilgiler değildir. “Ben”den “biz”e ve “insan”a uzanan geçmişten bugüne ve geleceğe uzanan ortak yaşama dair paylaşımların ürünüdür.

Ben bugün Muğla’da diğer şehirlerden farklı olarak kendime özgü değerlerimle farklı zenginliklere sahipsem bunda şehrimin kimliğime kattığı güzelliklerin yansımaları vardır. Sokağımda, mahallemde, köyümde, kasabamda ve de şehrim de insanlardan aldıklarımın, paylaştıklarımın katkısı vardır.

Günümüzde başını sanal alemden kaldıramayan, odasından çıkmayan ve kendi içinde oluşturduğu dünyasında sıkışıp kalmış nesillere şehrin kimliğinde, sokaklarında “hayatı ve insanı” hatırlatmak, bilgilendirmek, bilinçlendirmek ve de yaşatmak çok değerli bir eğitim projesi bir bakıma. Çocukluğumuzun oyunlarından, somut olmayan kültürel mirasımızı hayata geçiren tüm kaynaklar geleceğimize de yön veriyor bir bakıma.

“Dersimiz Muğla”ile sabahtan akşama kadar sınıflarda oturdukları sıralarda sadece ders dinlemeye tabi tuttuğumuz gençleri sınıfın dışına şehrin sokaklarına ve hayatına çıkararak eğitimin daha aktif bir safhasına, “hayat ve insan”deneyimlerine yöneltmiş oluyoruz. Hayatı, hayatın içinde öğrenmek; birlikte yaşanılan hayatın değerini, güzelliklerini de insanla paylaşmak ve sahiplenmek bir bakıma. Bakanlığımızın 2023 Eğitim Vizyonu’nda hayata geçmesini beklediğimiz adımlardan biri de bu olsa gerek.

Bir not düşmeden yazımızı nihayete erdirmeyelim. Muğla Kitaplığına ve belleğine hizmet eden yazarlarımıza olan şükran duygularımızı ifade ederken “Şehrimiz Muğla” kitabının yazılmasını teşvik eden yöneticilerimize ve kitabın yazımında emeği geçenlere teşekkür etmeyi ihmal etmeyelim.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.

Hit Counter provided by Curio cabinets