Yüzüme Bak ve Gülümse

Bu haber 18 Temmuz 2018 - 1:40 'de eklendi ve 1.498 kez görüntülendi.
İdris Koçidriskoc@hamlegazetesi.com.tr

İdris Koç

Bir insana en ağır gelen şey, onu önemsememek, görmezden gelmek ve yok saymaktır.

Etrafımızdaki birçok insana her fırsatta sevdiğimizi söylüyoruz, ama aslında onları pek de önemsemiyoruz. Eve girince eşimize önce yemekte ne olduğunu soruyoruz. Okuldan gelen çocuğumuza önce sınavın nasıl geçtiğini soruyoruz. Karşılaştığımız bir tanıdığa önce “İşler nasıl gidiyor?” diye soruyoruz. Arkadaş ve akraba ortamlarında selamlaşma ve “Ne var, ne yok?” geçiştirmesinden sonra ilk önce ev ve araba ile ilgili sorulara muhatap oluyoruz.

Ya da ilgimizi, samimiyetimizi ve onu önemsediğimizi muhataba gösteremiyoruz.

Sosyal ve kurumsal ilişkilerde selam vermemek ya da ağız ucuyla selamlaşmak, muhatabın yüzüne bakmadan tokalaşmak ve konuşmak, parmak uçlarıyla tokalaşmak, dinlerken gözleri kaçırmak, teşekkür etmemek, randevulara geç kalmak gibi garip hallerimiz var. Sonucu itibariyle muhataba saygısızlık olan bu tavır ve davranışlar, iletişim sorunlarının da önemli bir nedeni. Oysa muhatabı önemsemek ve önemsediğimizi göstermek o kadar da zor değil.

Yüzüme bak.

Öncelikle muhatap ile göz teması kurmak gerekiyor.

İnsanın en çok dikkat çeken yeri yüzü, yüzün de en önemli yeri gözlerdir. Bu nedenle yüz ifadeleri ve gözler iletişimde önemli bir mesaj kaynağıdır. İletişim süreci ise göz teması ile başlayıp selamlama, hitap, konuşma ve ikramla devam eden bir paylaşma sürecidir. Eskiler bunu “selam, kelam ve ikram” şeklinde formüle etmişler.

Doğan Cüceloğlu “Söz göze söylenir.” diyor. İletişim Uzmanı Şaban Kızıldağ ise iletişimde yüz ifadesinin önemini “Dilinizin söylediği ile yüreğinizin söylediklerinin yüzünüze yansıması gerekiyor.” şeklinde ifade ediyor.

Göz temasından kaçınılması gibi gözün sürekli muhatabın üzerinde olması da muhatabı rahatsız eden bir durumdur. Bu nedenle yüz yüze bir iletişimde görüşme süresinin ortalama üçte ikisinde göz teması kurmak yeterlidir.

Kişinin özgüveninin göstergesi olan göz temasında bakışların yönü de önemlidir. Özellikle kurumsal ilişkilerde bakışların alın ve burun arasında kalan bölge içinde kalmasına dikkat edilmelidir. Kurumsal ve sosyal ilişkilerde bakışlar kesinlikle omuz hizasının üstünde tutulmalıdır.

Gülümse…

İletişim, insanın bir başkasını fark etmesiyle başlar. İletişimin ilk anlarında kurulan göz teması ve kişinin yüz ifadesi, ilk izlenim açısından da önemlidir. Çünkü güler yüz; ilginin, samimiyetin ve aynı zamanda kişinin iç huzurunun ve muhataba saygısının bir ifadesidir. Bir gülümseme ile başlayan pozitif duygular, aktif ve güçlü iletişimin kapısını aralayacak ve virütik etkisiyle katlanarak geri dönecektir.

Kurumsal ilişkilerde tutundurma (hizmet alanları ikna ve memnun etme), öncelikle muhataba ilgi ve güleryüz ile sağlanabilir. Dolayısıyla ilgi, samimiyet ve güleryüz ile başlayan süreç, sağlıklı iletişim ve olumlu imaj açısından çok önemlidir.

Peki, göz teması ve güleryüz dışında muhatabı önemsediğimizi nasıl ifade edebiliriz?

Öncelikle selam verelim. Selamlaşma sonrasında mutlaka hatır soralım. Selamlaşma, tanışma ve görüşme sonunda iyi niyet ifadeleri ve mesajları kullanalım.

Muhataba saygı duyalım. Sosyal yaşamda görgü kuralları, iş hayatında ise protokol kurallarına uygun davranmak muhataba saygının bir gereğidir.

Muhataba nezaketli davranalım. Nezaket, genel kuralın bir adım önüne geçip daha incelikli, daha kibar davranmaktır. Görgü, muhataba saygının, nezaket ise muhatabı önemsemenin bir ifadesidir.

Randevulara geç kalmayalım. Randevularına gecikmenin, işi uzatmanın ya da programın başlamasını ertelemenin öncelikle muhataplara saygısızlık olduğunu unutmayalım.

Etkili dinleyelim. Geri bildirimlerde bulunalım. Teşekkür edelim. İltifat edelim. Mesafe kullanımına dikkat edelim.

Mutlaka hediyeleşelim. Çünkü hediye, muhataba verilen değeri ifade etme şeklidir. Hediyenin, içimizde büyüttüğümüz sevgi ve saygının eşya formunda muhataba iletilmesi olduğunu unutmayalım.

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.