Unutulan demiryolu projesi… (1)

Bu haber 07 Haziran 2010 - 0:00 'de eklendi ve 787 kez görüntülendi.
Özcan Özgürozgurmugla@hotmail.com
Özgürce

Bölgesel kalkınma için Muğla, Aydın ve Denizli’yi bir araya getirerek kurulan Güney Ege Kalkınma Ajansı (GEKA) daha ortada yok iken, üç ilin bölgesel kalkınmasına ciddi katkıları olacak bir oluşumun temelleri 3 yıl önce atılmıştı.
Denizli-Aydın-Çine-Yatağan-Güllük Demiryolu Hattı Projesi…
Projenin mimarı 17 ve 18 dönem Denizli Milletvekili Aycan Çakıroğulları…
Dönemin Muğla Valisi Temel Koçaklar… İl Genel Meclisi Başkanı Av. Çağrı Alper…
Proje gerçekleşseydi Türkiye’nin ilk “özel demiryolu” olacaktı…
GETAŞ Şirketi Müteşebbis Heyeti Başkanı Çakıroğulları, 2007 yılında Muğla İl Genel Meclisi’nde yaptıkları bilgilendirme konuşmasında, demiryolu hattının 6 Haziran 2009’da tamamlanmış olacağını açıklamıştı.
2010 yılına geldik, “Hani demiryolu nerede?” diye soran yok!
 
xx      xx      xx
Bu gün adeta İstiklal Marşı’nın önüne geçmiş olan ve hemen her yerde, düğünlerde bile gururla ve başka yeni özlemlerle söylenen 10. Yıl Marşı’nın sözlerini bilirsiniz. Orada şu dizeler geçer:
“Çıktık açık alınla on yılda her savaştan;
On yılda on beş milyon genç yarattık her yaştan;
Başta bütün dünyanın saydığı başkumandan,
Demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan.”
Cemal Reşit Rey, bu marşı 1933 yılında yazmış.
O demiryolu ağımız kaç kilometredir, bilmiyorum. Ama 30’lu yılardan buyana o demiryolu ağına bir kilometre ekleyebilmiş değiliz!
Bu proje gerçekleştirilebilseydi, Cumhuriyetin kuruluşunun hemen ardından 10 yılda demir ağlarla örülen “anayurdun” Güney Ege köşesine 135 kilometre daha eklemiş olacaktık…
 
xx      xx      xx
Yap-İşlet-Devret Modelini biliyorsunuz.
Gündeme geldiğinde içinde benim de bulunduğum kesimin karşı çıktığı bu model sayesinde, Devlet bütçesinden para harcanmadan pek çok önemli yatırım ve hizmetlere imza atıldı.
GETAŞ Şirketi, Denizli-Aydın-Çine-Yatağan-Güllük Demiryolu Hattı Projesi ile Yap-İşlet-Devret Modelini değil, başta Avustralya, İngiltere ve İrlanda’da olmak üzere bir çok sanayi ülkesinde yıllardır geliştirilmekte olan “PPP Modelini” gündeme getirmişti.
PPP Modeli (Public-Private-Parnerships) Yap-İşlet-Devret Modeli’nden farklı olarak bu güne kadar yapılmamış olan Kamu-Özel Sektör İşbirliği’ni öngörüyor.
O nedenle Denizlili yatırımcıların bu projesine Denizli, Aydın ve Muğla İl Genel Meclislerinin ortak olması halinde, PPP Modeli’nin kamu ayağı oluşturulmuş oluyordu…
Demiryolunun geçeceği güzergahta arazi kamulaştırmaları için Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü tarafından da 90 milyon YTL bütçe ayrıldı.
Böylece proje ortaklığında “kamu ayağı” olarak İl Genel Meclisleri ile birlikte Devlet de yer almış oldu…
Ama bu gün ortada unutulan bu özgün proje var… da yatırım yok…
 
xx      xx      xx
Ne oldu da bu yatırım gerçekleştirilemedi?
O günlerde yatırımın önünde önemli bir engel vardı.
Yap-İşlet-Devret Modeli gerçekleştirilmiş olsaydı, bu yatırım çoktan gerçekleşmişti.
Çünkü bu model için yasal dayanak var. Ancak “kamu-özel sektör işbirliğini gerektiren” bu PPP Modelinin uygulanabilmesi için bir yasal dayanak yok.
O nedenle, yatırımın PPP Modeli ile gerçekleştirilebilmesi için bir yasal düzenleme yapılması gerekiyordu. Böylesine önemli projeyi Denizlililerin, Aydınlıların, Muğlalıların önüne koyan Aycan Çakıroğulları bu yasal düzenlemenin de takipçisiydi.
Ancak o günlerde talihsiz bir olay yaşandı. Aycan Çakıroğulları beyin kanaması geçirdi. Şu anda ne haldeler onu da bilmiyoruz! Böyle bir ayıbın da içindeyiz…
Yanıtını aradığımız soru ise şu;
Bu önemli yatırım, gerekli yasal düzenleme yapılamadığı için mi; Aycan Çakıroğulları’nın sağlığı bozulduğu için mi gerçekleştirilemedi?
 
xx      xx      xx
400 milyon dolarlık bir yatırım, nasıl bir kişinin sağlıklı olup olmamasına bağlanır onu da anlamak mümkün değil…
Umarım Aycan Çakıroğulları’nın sağlıkları yerindedir.
Benim asıl anlayamadığım, Aydın, Denizli, Muğla; hep beraber bu önemli yatırımı nasıl unuttuk?
Bu yatırımın altına 3 yıl önce Aydın – Denizli Valilikleri ve İl Genel Meclisleri ile birlikte Muğla Valiliği ve Muğla İl Genel Meclisi de imza attı.
Yoksa pek çok proje ve yatırım gibi bu da mı tozlanmak üzere rafa kalktı?
Peki, ne yapılmalı?
Bu sorunun yanıtını da yarın verelim.
 
 
 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.