Raylı Sistem Hayali…

Bu haber 15 Ağustos 2014 - 0:00 'de eklendi ve 1.563 kez görüntülendi.
Özcan Özgürozgurmugla@hotmail.com
Özgürce

Özcan Özgür

Muğla’da “raylı sistem”den söz eden ilk siyasi Belediye Başkanı Osman Gürün olmuştur. Menteşe şehir merkezi ile Kötekli Mahallesi arasında öngörmüştü.

Yıllar oldu…

Yoksa ben yanlış mı anımsıyorum?

xx        xx        xx

Ben biraz abarttım mı bilmiyorum.

30 Mart yerel seçimleri sırasında Muğla’nın artık “Büyükşehir” olacağını da göz önünde bulundurarak bir yazımda şöyle demiştim:

Menteşe şehir merkezi ile Kötekli arasında faaliyete sokulacak raylı sistem ekonomik olmayacaktır. Bu güzergahı içine alarak Yatağan-Menteşe-Ula güzergahında olmalıdır. Aynı şekilde Bodrum Yarımadası’nda; Bodrum şehir merkezinden Turgutreis’e kadar… Marmaris’te şehir merkezinden İçmeler’e kadar… Ve Köyceğiz-Ortaca-Dalaman üçgeninde bir hafif raylı sistem Muğla’ya yakışır.

Muğla Büyükşehir Belediye Meclisi’nde AK Partili Fethiye Belediye Meclisi Üyesi Onat Akdu’nun dillendirdiği gibi Fethiye’de de Göcek-Ölüdeniz arasına neden yakışmasın?

Tabi 30 Mart yerel seçimlerinde raylı sistem vaadinde bulunan adaylar olmuştu.

xx        xx        xx

Muğla Büyükşehir Belediyesi Ağustos Ayı Olağan Meclis Toplantısı, gelecekte yaşanabilecek “tarihi toplantıların” belki de ilkiydi. Umarız geleceğin tarihi toplantıları ile ilgili tarihe “olumlu not” düşülür…

Önce “logo” ile şaşkına döndük.

Muğla’yı bu gün Menteşe Belediyesi’ne “kalan” değil, halen Muğla Valiliği’nin kullanmakta olduğu ve zeytin dalı ile güneş ve deniz dalgası figürleri eklenmiş “Muğla Bacalı” logodan daha doğru anlatabilecek, yansıtabilecek bir logo düşünemiyorum…

Sonra Menteşe Eski Garaj Alanı’nda lüks konutlar yapılması engellenince Büyükşehir Belediyesi’nin burada Belediye Sarayı yapma düşüncesi içinde olduğunu görüp şaşırdık…

Bu kadar şok kesmez diye düşünülmüş olmalı ki, logo ve Eski Garaj Alanı kadar etkili olmasa da “raylı sistem hayali”nin gerçek bir hayal olarak kaldığı bilgisi ile şaştık…

xx        xx        xx

Geçtiğimiz Salı günü yapılan Büyükşehir Meclisi Ağustos Ayı Toplantısı’nın gündeminde “raylı sistem” yoktu. Gündem maddelerinden birisi il genelinde ticari araçların ruhsatları ile ilgiliydi. Başkan Gürün, bu konuda, özellikle dolmuşlarda yeni ruhsat vermek istemediklerini belirterek şunları söylüyordu:

Yaz aylarında taksi sayısı uygun. Sezon bitince duraklarında nöbetleşe çalışıyorlar. Sistemi güncelleyeceğiz. Dolmuşlarda yeni ruhsat vermek istemiyoruz. Yollardaki araç sayısını azaltmalıyız. Yeni ruhsat vermek yerine var olan araçların taşıma kapasiteleri arttırılabilir. Örneğin minibüs yerine midibüs devreye girebilir.

Yerinde ve uygun bir düşünce…

Sosyal demokrat bir belediyenin şehir merkezlerini egzoz gazlarından arındırmak gibi bir hedefi olmalı…

Gündem maddesi konu görüşülürken Büyükşehir Meclisi’nin Fethiye’den gelen AK Partili Üyesi Onat Akdu’nun tam da bu anlamda sorusu üzerine raylı sistem de gündeme gelmiş oldu.

xx        xx        xx

Fethiye Meclis Üyesi Akdu, turizm merkezlerinde raylı sistemden neden yararlanılmadığını sordu. Güzel soruydu…

O gün Meclisi yöneten Başkan Gürün, bu konuda İTÜ Ulaştırma Bölümü’ne çalışma yaptırdıklarını, bu gün için raylı sistemin rantabl olmadığını söyledi. “Raylı sisteme geçmek için yeterli yolcu yok.” dedi.

Sistemin maliyeti kilometre bazında 30 milyon lira imiş. Oldukça pahalı görünüyor. Bu anlamda Başkan Gürün haklı görülebilir. Çünkü bu yatırımlar “bütçe” meselesi, ama…

Toplumsal, sosyal fayda maliyeti” diye de bir şey var…

Muğla ili genelinde trafikteki ticari araç sayısını azaltmak gibi bir hedefe sahip olan Büyükşehir Belediyesi Yönetimi’nin raylı sistem maliyetini “tüccar mantığı” ile hesaplaması doğru olmasa gerek…

xx        xx        xx

Elbette takılan olmuştur. Başkan Gürün’ün maliyet hesabı yaptırdığı güzergâh neresi?

Doğrusu bu sorunun yanıtını alabilmek için mecliste bu soruyu soracak bir meclis üyesi çıkmasını bekledik. Çıkmadı!

Dünkü yazımda da vurgulamıştım, Belediye Meclisi’nde gazetecilerin soru sorması gibi bir usul yok.

Hoş, Fethiyeli Meclis Üyesi Onat Akdu’nun sorusu olmasa Büyükşehir Belediyesi’nin raylı sistem ile ilgili çalışma yaptırttığından haberimiz de olmayacaktı!

Böyle önemli bir proje “rantabl değil” denilip hemen rafa kaldırılmamalı. Üzerinde kafa yorulmaya devam edilmeli.

Örneğin; Yatağan-Menteşe-Ula güzergahında yolcu taşıyan minibüs sahipleri minibüslerini satıp, elde ettikleri parayı öz sermaye yaparak o güzergahta raylı sistemi üstlenemezler mi?

xx        xx        xx

Meclis toplantısının gündem maddeleri arasında yeni motorlu araçlar alınması da vardı.

Büyükşehir Belediyesi kurulalı 6 ay oldu. İl Özel İdaresi ile birlikte kapanan belde belediyelerinin tamamının araç parkı Büyükşehir’in oldu, ama hala yeni araç alımları dev am ediyor.

Araç alımı bitmeyen daire başkanlıklarından biri de İtfaiye… Başkan Gürün konu görüşülürken “Her yıl yenileme çalışmalarına devam etmek istiyoruz” diyordu. İtfaiye gibi bir birimin sürekli yenilenmesini, modernize edilmesini anlamak mümkün… Ancak insan öteki birimleri anlamakta zorluk çekiyor…

Başkan Gürün, itfaiyenin geliştirilmesi ile ilgili konuşurken, bazı illerde Deniz İtfaiyesi’nin de Büyükşehir Belediyesi’ne devredildiğine dikkat çekerek, “Sahillerimizde deniz yangınlarına müdahale için de araç almak durumunda kalabiliriz.” diyordu.

Büyükşehir Belediyesi’nin deniz yangınlarına müdahale eden araçlara sahip olması güzel olur. Kıyı kesimlerinde çıkan orman yangınlarına müdahalede de bu araçlar yararlı olacaktır…

Büyükşehir Belediyesi denizde çıkabilecek yangınlara karşı deniz aracı almaya hazırlanırken, her zaman 1124 km uzunluğunda olması ile övündüğümüz kıyılarımızda “deniz taşımacılığı” da yapılabilir. Fethiye-Bodrum arasında yapılacak deniz yolcu taşımacılığı ile il içindeki araç trafiği yükünün önemli bölümü denize dökülemez mi?

xx        xx        xx

Yeri gelmişken belirtmekte yarar var.

Mecliste gazetecilerin soru sorabilmeleri gibi bir usul olmadığı gibi, artık karşımızda bir ilçe belediye başkanı da yok. Aklına her estiğinde bütün gazetecilerin soru sormak için Başkan Gürün’ü aradıklarını düşünebiliyor musunuz? Elbette artık koca koca Daire Başkanları var. Açar telefonu başkanlara sorarsın… Kolay değil… İlçe Belediye Başkanları Büyükşehir Belediye Başkanını aşıp Daire Başkanları ile görüşebiliyorlar mı ki?

Belediye Başkanı Osman Gürün’ün 15 yıl süren Muğla Belediye Başkanlığı’nda belli periyotlarla basınla bir araya geldiğini biliyoruz. O uygulama seçim sözüydü. O söz Büyükşehir için verilmedi, ama Muğla’nın bu yeni döneminde düzenlenmesinde büyük yarar var…

xx        xx        xx

Bu arada “Özcan Özgür Muğla’da Cumhurbaşkanlığı seçimini yazmayacak mısın?” diye soranlar var. Yazacağız. Sınırsızlık Meydanı kutlaması ile ilgili tartışmaları da yazacağız. Pazartesi’yi bekleyin. Çok önemli bir konu çıksa da erteleme yok.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

2 ADET YORUM YAPILDI
Saglam Muglali 15 Ağustos 2014 / 12:41

Sayin ozgur dusuncenize katilmamak mumkun degil.ulaya mimarlar fakultesi yapilacam dendiginde sesi cikmayan belediye bugun rayli sistemi rantabl bulmuyor.yataganda tarihi yerleri turizme kazandirmak lazim diyen belediye baskanlari bugun rayli sistemi maliyetli diye istemiyor…peki uladaki universite ogrencileri ve mentesede calisan kisilerin baskani degilmisiniz diye sormazlar mi adama? Rayli sistem cazibe artirici ilgi cekici ve haliyle ulasimi rahatlatici bir projedir.bunu cesaretli davranip yilmaz buyukersan baskan gibi yapmak gerekir…o bu degil sayin gurun vizyonu olan bir baskan degildir benim gozumde…masa dagina teleferiki de rantabl bulmayacaktir kesinlikle.ama menteseyi ulayi yatagani turistik yerlesimler haline getirmek ve buradaki esnaflara arti kazanim saglamak icin bu adimlari atmak sart!!!…

reşat öztepe 15 Ağustos 2014 / 14:26

Gocaman;yazınızı ilk okuyuşumda fazla bir şey anlayamadım dı.ikinci defa okudum. çok ince mesajlar var alabilene..!Anlayamadığım şu husus var;aracılığınız ile BB Başkanına sormak istiyorum.Naçizane bendeniz ulalıyım.İlçeme bağlı bir kaç mahalle (eskiden köy idi) hariç İmar çalışması ve kadastyro çalışması yapılmamış.onlar beklerken,neden ve niçin “Büyük Şehir Güvencesiyle araçlar perondan kaldırılmaya başlanıldı” BB Başkanlığı ve Ukome taşımacılkık için mi muğlada Büyükşehir oldu.Taşımacılığı bu işi meslek edinenlere neden ve hangi sebeplerle yaptırtılmak istenilmiyor.Büyük şehir aracı kara yollarında yoğunluk yaptırmıyormu.selam ve saygı.