Otopark’ta Devrim Gibi Müjdeler

Bu haber 22 Aralık 2016 - 0:02 'de eklendi ve 2.021 kez görüntülendi.
Özcan Özgürozcanozgur@hamlegazetesi.com.tr
Özgürce

Özcan Özgür

Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı H. Alper Kolukısa’nın gönderdiği “bilgi notu”nda “Kent merkezinde büyük otoparkların yapılması kent merkezine daha çok motorlu taşıtın gelmesini sağlar. Bu da kısır döngüye dönüşür, ne kadar çok otopark yaparsan o kadar çok araç gelir sanırım bunun doğaya, çevreye, milli servete ne kadar zarar vereceğinden bahsetmeme gerek yoktur.” diyor.

Önceki gün bu köşede bilgi notunun tamamını yayınladık. Orada görmüş olmalısınız. O günden beri şaşkınlık içindeyim. Görüştür deyip geçemiyorum…

Eski Garaj Alanı’nda dört katlı yer altı otoparkı inşaatına bu nedenle mi başlanamıyor?

Belki bu konuda ben cahil kalmışımdır.

Eğer bu görüşün bilimsel geçerliliği varsa, o zaman yıkın katlı otoparkı!

Boş verin bu satırları, müjdeyi bekleyin…

 xx            xx            xx

Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı H. Alper Kolukısa tarafından gönderilip, önceki gün bu köşede yer verdiğimiz otopark ve dubalarla ilgili “bilgi notunu” dün incelemeye aldık. Bugün de devam edeceğiz.

Ben bu köşede 15.12.2016 tarihli ve “Muğlaspor, Dubalar, Ormanspor…” başlıklı yazımda “Çözümün merkezde yer altı otoparklarının yapılmasıyla olacağından ve dubalar geçici olduğu halde neden yenilerinin konduğundan” söz etmişim.

Sayın Kolukısa tarafından gönderilen “bilgi notunda” bu konuda şehir merkezinde büyük otoparklar yapılmasının yanlış olacağı belirtilirken şöyle denilmiş:

Esas olan farklı politikalar ile kent merkezindeki araç bağımlılığını azaltarak toplumcu ulaşım çeşidi olan yaya, bisiklet ve toplu taşımayı desteklemektir. Avrupa’da bırakın merkeze araç park etmeyi merkeze araçla girişten bile ücret alınarak kent merkezinin araçlara değil yayalara ayrılması sağlanmıştır.

Gerçekten samimi olarak söylüyorum. Bu sözler Sayın Kolukısa’ya ait ise tebrik ediyorum…

Gelin o zaman şehir dışından (Ula’dan, Yatağan’dan, Bayır, Yerkesik ve diğer yerlerden) gelen motorlu araçlardan ayak bastı parası alır gibi fahiş para alın veya Atatürk Bulvarı altında bir yere park etmeleri halinde o parayı almayın ve araçtakilerin şehir merkezine ulaşımını ücretsiz yapın…

xx            xx            xx

Ulaştırma Daire Başkanlığı bilgi notuna devam edelim:

Şu ana kadar dikilen delinatörler (dubalar) sizin de belirttiğiniz gibi geçicidir, fiziksel düzenlemeler öncesi geçiş aşamasında konulmuştur. Delinatörler ile taşıt sürücülerinin alışkanlıkları değiştirilmesi hedeflenmiş ancak delinatörlerin plastikten yapıldığını keşfeden bazı vatandaşlarca bunların üzerine çıkılarak yok sayılmıştır. Bu durum bisiklet yollarındaki, engelli rampalarındaki, yaya yollarında araç park etmesi sonucu motorlu taşıt kullanmayan vatandaşların yaşamının zorlaşmasına neden olmuştur. Bu nedenle bazı noktalarda delinatörlerin değiştirilmesi şart olmuştur.

Çok güldüm. Evet “delinatör”e güldüm. Meğer bizim “duba” dediğimizin “delinatör” diye bir adı varmış. Hemşerilerimizin dubalar yüzünden delirmeleri boşuna değilmiş.

Bilgi notundan anlaşıldığı gibi, plastik delinatörler ile amaca ulaşılamamış. Bu nedenle bazı noktalarda delinatörlerin değiştirilmesi şart olmuş.

Hani geçenlerde “Yeni yılda dubalar kaldırılıyor” diye bir açıklama yapılmıştı ya galiba o dubalar kaldırılmıyor, değiştiriliyor olabilir!

xx            xx            xx

15.12.2016 tarihli yazımın bir yerinde de “otopark ücretlerinin kar amaçlı olup olmadığını, başkalarının Muğlaspor’un sırtından kazanç sağlayıp sağlamadığını” sormuştum.

Bilgi notunda bu konuda ise, yol üstü araç park ücretlerinde kent merkezlerinde en ucuz tahsilatın Muğla’da yapıldığına dikkat çekilmiş. “Para kazanmak” gibi bir durumun olmadığı belirtilmiş.

Diğer illerdeki yol üstü araç park ücretlerine bakarsanız kent merkezleri arasında en ucuz yol üstü araç otopark ücretleri alınan illerden biri de ilimizdir. Para kazanmak maksatlı bir yaklaşım olsa bu ücretler çok daha fazla arttırılabilir.” denilerek şöyle devam edilmiş:

Ayrıca park alanları belirlenirken standartlara uygun otoparklar yapılmakta araçları sıkıştırarak daha fazla park yeri ortaya çıkarma kaygısı güdülmemektedir. Gerekli yaya geçişleri ve durak yerlerinde de standartlara uyularak aracı olmayan vatandaşlara saygılı şekilde park alanları belirlenmiştir. Maddi kaygı olsa park alanları çoğalır, park olan cadde sayısı arttırılırdı.

Ben Sağlık Caddesi ve Cumhuriyet Caddesi’nin Tekel Kavşağı’ndan sonraki bölümünün yol üstü otopark alanına yeni dönüştürüldüğünü biliyordum.

Yanlış biliyormuşum!

xx            xx            xx

Farkındayım, “Yazının yarısını geçtin. Hani otopark müjdeleri?” diyorsunuz…  Merak etmeyin geliyor. Aklımdan geçenler uygulamaya konmuş veya hazırlık yapılıyor.

Yol üstü otopark alanlarının Muğlaspor’a kaynak yaratmak için yaratıldığı bilgimde yanlışmış.

Ulaştırma Daire Başkanlığı’nın bilgi notundan anlaşıldığı kadarıyla Muğla Büyükşehir Belediyesi’nin yol üstü otopark alanlarından muradı motorlu araç sahiplerinin şehir merkezine otomobillerini getirmemeleri… Yani yol üstü otopark alanlarından “caydırıcılık” bekleniyor.

Anlaşılan bu otopark alanları kapatılan İl Özel İdaresi Hizmet Binasında görev yapan Muğla Büyükşehir Belediyesi çalışanları için caydırıcı olmamış!

Söz konusu yazımda, Büyükşehir yönetici ve personeli sayesinde Katlı Otopark’ta yer kalmadığına dikkat çekip, “Ücretini ödüyorlar mı acaba?” diye sormuştum. Bilgi notunda bu sorumun yanıtını göremedim…

xx            xx            xx

Şimdi sıkı durun… Sadece benim değil, çoğunuzun Muğlaspor ile ilgili otopark bilginiz sanırım yanlış. Bilgi notunda bu konuda “Ayrıca yol üstü otopark alanlarının işletilmesi MUTTAŞ A. Ş. Tarafından ihale edilmiş, Muğla Spor Kulübü ihaleye katılmış ancak kazanamamıştır.” denilmiş.

Nasıl? Doğrusu ben çok şaşırdım. Biz sanıyorduk ki Muğlaspor’un katıldığı ihaleye “centilmenlik” olarak kimse katılmıyor ve Muğlaspor’da kendisinde kalan otoparkların işletmesini kiraya veriyor…  O günler geçmiş… Bilgi notunda bu konuda şu ifadeye yer verilmiş:

Yani şuan yol üstü otopark alanlarını Muğla Spor Kulübü İşletmemektedir.

Biliyorum, merak ediyorsunuz ama otoparkların yeni patronu açıklanmamış…

xx            xx            xx

Geldik müjdelere… Bilgi notunda sona bırakmışlar.

Ayrıca vatandaşlarımıza hizmet amaçlı yapılan çalışmalar kapsamında” başlığı altında, Yücelen Hastanesi’nin arkasında 196 araçlık; Kışla Parkı’nda ise 120 araçlık açık otopark yapılarak vatandaşların kullanımına ücretsiz olarak sunulduğu belirtilerek, Kışla Parkı’nın altında 320 araçlık bölge otoparkı ve Kültür Merkezi inşaatına başlandığı ifade edilmiş.

Şimdi sıkı durun…

Bilgi notunda yer alan bilgilere göre, Eski Garaj Alanında 600 araçlık yer altı otoparkı yapılıyor. Bu otopark daha fazla bekletilmeden hemen yapılsa, şehir merkezi motorlu araçlardan hemen arınabilir.

Yok bitmedi…

Stadyumun arkasındaki Muratın Bahçesi olarak adlandırılan bölgede 200 araçlık ve Akyol Pazarında ise pazar altı 2 kat olmak üzere yer altı otoparkı (bölgesel otopark) çalışması kamulaştırma ve proje aşamasında olup devam etmektedir.

Müthiş… İşte buna “köklü çözüm” denir…

xx            xx            xx

Ayrıca kent merkezindeki araç yoğunluğunu azaltmak amacıyla Akyol Pazar Alanı’nda ve Yücelen Hastanesi’nin arkasındaki otoparklarda; ilçelerden veya Menteşe’nin uzak yerlerinden gelen vatandaşlar için “park et devam et” (park and ride) sisteminin hayata geçirilmesi düşünülmekteymiş… Araçlarını bu park alanlarına park eden vatandaşların toplu taşıma araçlarına ücretsiz binerek seyahat etmesi planlanmaktaymış… Bilgi notu “Planlama yapılırken araç odaklı planlama değil, insan odaklı planlama yapılmalıdır. Bizim kamu kurumu olarak üzerimize düşen de budur Muğlamızın hak ettiği de daha çağdaş daha toplumcu bir ulaşım hakkıdır.” diye noktalanmış.

Muğla Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı H. Alper Kolukısa’ya bu keyifli bilgilendirmesi ve duyarlılığı için teşekkür ederim. Hadi hayırlısı…

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

5 ADET YORUM YAPILDI

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
ARİF İLMAN 22 Aralık 2016 / 01:23

Sen bari yapma Özcan Hocam, siz inandınız mi simdi buna?
Eğer doğruysa, birileri kulağını çekmiş ve tepki yerini bulmuş demektir. Yani bahsedildiği gibi önceden yapılan bir planlama değil.
Ayrıca;
1)Söz konusu ihaleye kaç firma katıldı, ihaleye hangi usulle çıkıldı, nerede ilan yapıldı, kaç firma katıldı ve teklifleri ne kadardı?
2)Perşembe pazarındaki açık park alanı ve kurşunludaki otoparkta kaç personel aracı bulunmakta ve ücret ödüyorlar mi?
3)İhaleyi alan firma sahibi ile Sayın Kolukısa’nın tanışıldığı ve daha önce ticari ilişkileri olmuş mudur?
4)Madem ko değiştirilecekti, 2 ay için onbinlerce duba dikmekle açıkça kamu zararı değil midir?
5)Yeni dubalar ve eski dubaların belediyeye birim maliyeti ne kadardır, hangi firmadan alınmıştır?
6)Yolun bir tarafını duba ve geniş kaldırımla araç parkına kapatıp, diğer tarafını ücretli otopark yapmanın sebebi, ücret vermeye zorlamak ve imar planında otopark olarak işletilemeyecek yere araç parkını önlemek olabilir mi?
7)100 araçlık bölgenin 46 araç üzerinden ihaleye çıktığı doğru mudur?
8)Bir taraf geniş kaldırım ve duba ile yaya ve engelliye saygılı yol haline gelirken diğer tarafın ücretli otopark ve dar kaldırım olmasının mantığı nedir?
9)Sayın daire başkanı ya da sayın Gürün her hangi bir gün, bisikletle, tekerlekli sandalye ile, pazar arabası ile Muğlayı turlamış, pazara/hastaneye/postaneye/bankaya giderek işlerini görmüş müdür? Bu konuda bir empati yapmışlar mıdır?
10)Yağmurlu bir mesai çıkışında, Karşıyaka ya da Şeyh mahallesinden yaşlı bir teyzeye refakat eder pazar masrafı görmüşler midir?
11)Yaya, engelli, bisikletli, hamile ve çocuklu kadınlar ile yaşlılar için uygun, düzgün, çatlak patlak ya da engel taş/levha/direk/tümsek/yağmur suyu birikintisi/kırık karo olmayan 1 metre, evet sadece 1 metre bir yol ya da kaldırım var mıdır?
12)Ambulans, itfaiye gibi araçların geçişi düşünülmüş müdür? Özellikle eski mahalle ve dar sokaklarda.
13)Gereksiz ya da yanlış tek yön uygulamaları ile insanların yollarının uzadığı ya da heykelden dönmek zorunda kalarak o haftaki bütün trafiği tıkadığı sayın Başkan tarafından niye görmezden gelişmektedir?
14)Akyoldaki, hastane caddesindeki, tekel karşısındaki araçların bulunma sebebi, oraya gezmeye gelen ve yürüme alışkanlığı olmayan arabaya düşkün insanlar mıdır, yoksa oralarda oturan insanların kendi araçları mıdır?
15)Milli Piyango caddesi 2 gün ücretli otopark iken, o caddede oturan hangi ensesi kalın beyaz türk ailenin telefonu/uyarısı ile uygulama kaldırılmıştır? Söz konusu cadde ihalede var mıydı, yok muydu?
16)15 dakikalık ücret kime göre neye göre ne zaman başlamakta, ne zaman bilmektedir?ödeme kime yapılıyor, yapılmazsa müeyyidesi nedir, bu müeyyideye itirazda otopark işletmecisinim savunması me olabilir zaman ve ispat bakımından?
17)Dünyanın, hatta gezegenin neresinde sadece avm bulunan yolda, tam da avm nin önündeki yolda ücretli otopark uygulaması vardır?
18)Şehir merkezine girişin paralı olduğu Londra ve Paris ile Muğla’nın nüfus yoğunluğu ve araç yoğunluğu karşılaştırılmış mıdır? Söz konusu yerlerde metro var mıdır, varsa uzunluğu nedir ve hangi yüzyılda yapılmıştır? Sayın Kolukısa’nın örnek verdiği yerler ile ilgili bu konularda da bilgisi var mıdır?
19)İmar Kanunu 37. maddeye aykırı olarak niye yeni yapı binalarda otopark yapılmamasına göz yumulmaktadır? Aynı kanuna göre, harç alındığına göre karşılığında kimlere nerede ücretsiz otopark yeri gösterilmiştir?
20)Tekrar edecek olursak, araç yoğunluğu ve yollara araç park edilmesinin sebebi, yanlış araç kullanma alışkanlığı mıdır yoksa araç koyacak yerin olmaması mıdır?
21)Bir kısım yerlerde yük indirme yeri ya da engelli yeri diyerek duba koyulmamasının nedeni nedir? Bu yerlerin sahiplerinin Muğla’nın önde gelen ailelerinin olmasının, bu ayrıcalık ile bir ilgisi var mıdır?
22)Gerek pazar yerinde gerekse başka yerlerde, belediye çalışanlarına zabıtalar geçici dubaları kaldırıp yer veriyor mu ve otoparkçılar da fiş kesmekten imtina ediyor mu?
23) Perşembe pazarının üstündeki sayılı yerler kamulaştırılarak ücretsiz açık otopark yeri olması neden düşünülmemektedir?
24)Son olarak, Akmercan açtığı yerleri ne zaman kapatacak, kapattığı yerler ne zaman yolun diğer tarafları ile aynı hizada düzgün bir beton ya da parke taşı olacak?

Bi soruverin size zahmet, ya da varsa cevabı sizde aydınlatın, çok Seviniriz.
Saygı ile…

Biray 22 Aralık 2016 / 11:51

Ana caddeden otopark ücreti konusunda yaptıkları açıklamaları hadi kabullendik diyelim (hoş çok kabul edilebilir değil ya neyse), bu düzenleme yapıldıktan sonra hiç ara sokaklarda gezip dolaşan belediye yetkilisi yok sanırım. Örneğin eski adıyla Ticaret Lisesi şimdiki adıyla Kanuni Meslek Lisesi etrafında, Şah sürücü kursunun olduğu sokakta, Dumlupınar İlkokulunun olduğu bölgede, Valiliğin arkasındaki hemen hemen her sokakta, Hastanenin olduğu bölgenin her ara sokağında özellikle İmam Hatip okulunun ve müftülüğün olduğu bölgelerdeki sokaklarda bu örnekleri çoğaltmak mümkün. İşte örneklerini arttırabileceğimiz bu bölgelerden geçen dolaşan hiç belediye yetkilisi yok mu. Buralarda duba konan yerde ne duba kalmış, ne dubanın üstüne çıkmayan araç kalmış, bırakın 1. sırayı 2. hatta 3. sıra araç park edeni mi ararsın, her iki yöndede park edeni mi ararsın, kaldırıma çıkanı mı ararsın, çıkmaz sokak önlerine, dar sokak girişlerine park edeni mi ararsın, millet evinin önüne camının önüne park etmesin diye büyük taş parçası beton ordan burdan sökülüp konan duba mı ararsın…. daha sayılacak okadar çok şey var ki. Buralardaki tehlikeleri gören belediye yetkilisi yok mu hiç. Bunlar hep bu otopark sıkıntısın ürünü, hele hele sen bir de en işlek cadde ve sokaklardan ücret alırsan sonuç bu oluyor. Daha vahimi de bu saydığım bölgelerde bırakın çöp kamyonu, itfaiye, ambulansı aralardan normal araçlar geçemez oldu. En basit örnek vereyim Hamdi Bey karakolunun ordan giderken Ticaret Lisesinin yanında (ki buraları kent merkezi saymıyorlarsa bilemem tabi hoş kent merkezi sayılmasa nolur o da ayrı bir konu) her iki kaldırıma da park eden aracın arasından geçmeye çalışan çöp kamyonu aracın birine sürterek geçmek zorunda kaldı, çünkü araya sıkıştı. Bunlar veya bunlara benzer sokaklarda allah göstermesin yangın veya sağlık problemi karşısında itfaiye yada ambulans gibi araçların müdahale etmesi gerekse ve çöp kamyonu örneğinde olduğu gibi olumsuz sonuçlar oluştuğunda, müdahaleler geciktiğinde ozaman bunun vebalini kim ödeyecek?

Ali Akar 22 Aralık 2016 / 15:47

Ayrıca en ucuz cadde otoparkı alan il muğla olması külliyen bir yalandır. Aydın, Denizli Ispartaya gidin bakın akşam 8 ile sabah 8 arası yol üstü otoparktan ücret alınmaz. Evi cadde üstü olanlarda böylece rahatça park eder.

m 22 Aralık 2016 / 22:38

Delinatör Nedir?

Delinatör, yaya ile araç trafiğini ayırmak ve araç trafiğinde yönlendirmek yapmak ve refüj başlarında güvenliği sağlamak amacıyla kullanılmaktadır. TPU(Termoplastik Poliüretan) malzemesinden üretilen delinatör, malzemeden kaynaklanan özellikle nedeniyle esnektir, kırılmaz. Bu özelliği sayesinde hem araca zarar vermez hem de kendisi darbeler karşısında uzun ömürlüdür.

Hangi Ölçülerde Üretilir?

Delinatörler standart olarak 30, 45, 75 ve 100 cm boyutlarında üretilmektedir. Yaygın olarak 8 cm boru çapında olanlar tercih edilirken, kullanım yerlerine göre 9 ve 10 cm lik delinatör çapları da üretilmektedir.

Delinatör Kalitesi Nasıl Anlaşılır?

Farklı üreticilere ait delinatör çeşitleri mevcut iken hangisini tercih etmeliyiz? Delinatörde gövde ve üzerinde bulunan reflektif bant ürün kalitesini belirlemektedir. Delinatör gövdesinin ideal karışımdan hazırlanması, onun ne fazla sert olup çabuk kırılmasını ne de gereğinden fazla esnek olup dayanıksız olmasını sağlar. Malzemenin profil kalınlığı ve ağırlığı ideal bir delinatörü belirler. Piyasada önereceğimiz delinatör markaları arasında Asya Trafik ile Evelux yer almaktadır. Asya Trafik tarafından üretilen delinatörler üzerinde yer alan yuva ile ek bir aparat maliyetine girmeden levha, zincir veya üçgen solar flaşör monte edebilirsiniz.

celal şakıyan 23 Aralık 2016 / 19:49

Otopark Yönetmeliğinde konutlar için 4 aile için 1 araçlık,her araç için 25m2.lik açık veya kapalı otopark yapılması belirtilirken, iş yerleri ile ilgili farklı standartlar belirtimektedir. pek çok apartmanda 4 veya 5 araçlık otopark düzenlemesi projelerde yer almasına rağmen, arka bahçeler farklı kullanıldığından ,araçlar yollar üzerinde,kaldırımlarda park ediyorlar. işyeri otoparkları konusunda hiç bir çalışma eskiden beri yapılamamıştır.
Ancak, eski Özel İdare Müdürlüğüne inşaat ruhsatı sırasında bodrum katta otopark olacak şeklde proje tastiklenmesine rağmen Valilikçe atölye olarak çalıştırılmıştır.saırım aynen devam ediyor. Saray sineması bodrumunda da parsel içi otopark kullanımı projelerde gösterilmesine rağmen gıda deposu olarak kullanıldı.
Kent içindeki ticari alan ve hizmet kullanımları için ,( parsel büyüklükleri de göz önüne alınırsa ), parsel içi otopark düzenlenemiyor. Bu nedenle Merkez alanda otopark kapaitesinin artırılması gerekiyor.
Ancak otopar ihtiyacı yaratacak yeni kullanımlara izin verimemesi, halihazır otopark ihtiyacını (tahminen 3000arac) karşılanması gerek. Yaklaşık 700araç yol kenarı parklarla rahatça yollarda park edebilir. halihazır iki otopaktada 300 araç park edebiliyor.
Koca mustafendi caddesinden ulaşılan şimdi saklı kentmi- saklı lokanta mı adını unttum oradada imar planında otopark yeri vardır. yaklaşık 200araç.
Eski garaj yeri 7300m2. 4 kat garaj olsa 1000 araçtan fazlabir kapasite yaratılır. ANCAK KENT MERKEZİNDEKİ SORUNUNU ÇÖZMEK İÇİN YAPILACAKSA KESİNLİKLE BU PARSELDE YENİ OTOPARK İHTİYACI YARATACAK KULLANIMLAR GETİRİLMEMELİDİR.