Muğla, kıyı turizminde kararlı (2)

Bu haber 02 Mart 2010 - 0:00 'de eklendi ve 684 kez görüntülendi.
Özcan Özgürozgurmugla@hotmail.com
Özgürce

Muğla Valisi Dr. Ahmet Altıparmak başkanlığında yapılan 2. Kıyı Turizmi Koordinasyon Kurulu Toplantısı’nda “Kıyı Turizmi için ne yapılabilir?” sorusuna yanıt arandı.
Yanıt aranırken, bir ‘kararlılık’; iki ‘mutabakat’; üç ‘temsil isteği’; dört “sorun” çıktı.
xx xx xx
“Kararlılık”tan başlayım.
Kararlılık, “Mavi Kart uygulaması” konusunda ortaya kondu.
Bu konuda gerek Vali Dr. Ahmet Altıparmak ve gerekse Çevre ve Orman Bakanlığı Özel Çevre Koruma Kurumu (ÖÇKK) Başkanı Ahmet Özyanık oldukça kararlı.
Örneğin, günübirlik teknelere mangal yasağı getirilmesi ile ilgili Fethiye 12 Adalar tur Kooperatifi Başkanı Ergun Esringü, “Mangal yasa olursa günü birlik tur olmaz. Bizi bitirirsiniz.” deyince, ÖÇKK Başkanı Özyanık, “Mangala kolaylık getirebiliriz, ama koylarda olmaz.” diye karşılık veriyordu.
Bu konuda çok yazıldı, ama kısaca yineleyelim:
Mavi Kart; Kıyılarımızda deniz kirliliğini önleyen bir uygulama.
2872 Sayılı Çevre Kanunu “Her türlü atık ve artığı, çevreye zarar verecek şekilde, ilgili yönetmeliklerde belirlenen standartlara ve yöntemlere aykırı olarak doğrudan ve dolaylı biçimde alıcı ortama vermek, depolamak, taşımak, uzaklaştırmak ve benzeri faaliyetlerde bulunmak yasaktır.” diyor, ama tekneler, yatlar; denizi, kıyılarımızı kirletiyor.
Mavi Kart uygulaması ile kıyılarda belirlenen yer ve noktalarda “tekne atığı bırakma” yerleri oluşturuldu. Tekneler, yatlar sıvı atıklarını bu yerlere bırakacaklar ve bırakmaları Mavi Kartlarına işlenecek.
Tekne kontrol edildiğinde atığını boşalmış ama bu kartında işlenmiş değilse ceza ile karşılaşacak. Manyetik olan Mavi Kartlar, dijital ortamda takip edilip, incelenebilecek.
Uygulamada bu yıl ceza yok, uyarı var, ama seneye ceza kaçınılmaz…
xx xx xx
Tabi uygulama sırasında, bazı yasaklarda var. Örneğin Göcek Koyları’nda teknelerin her koyda demirleyememesi, teknelerin yolcu kapasitelerinin sınırlandırılması, günü birlik teknelerin her koya girememesi ve mangal yakamaması gibi…
Mangal konusunda “mutabakat” sağlandı. Fethiye 12 Adalar tur Kooperatifi Başkanı Ergun Esringü, “Biz uygulamaya karşı değiliz. Bize taksi hattı gibi bir güzergah çizin. O hatta hareket edelim, hatta tekne sayısı sınırlandırılsın, ama mangal olmazsa olmaz. Mangalı yasaklarsanız bu bizi öldürür.” deyince bir anlamda herkes rahatladı…
ÖÇKK Başkanı Ahmet Özyanık, “Mangala kolaylık getirebiliriz, ama koylarda kesinlikle olmaz. Güzergahları da hep birlikte belirleyelim. Böylece ‘orta yol’ bulundu.” dedi.
Sanıyorum, Mavi Kart uygulamasındaki en önemli engellerden biri ortadan kalktı. Mutabakat sağlandı…
xx xx xx
Toplantıda ortaya çıkan “temsil isteği” TOBB Deniz Ticaret Odaları Genel Yönetim Kurulu Üyesi Faruk Okuyucu’dan geldi.
Turizm gelirlerinin yüzde 20’sini kıyı turizminin oluşturduğunu ve 4 milyar dolar döviz girdisi sağlandığına dikkat çeken Okuyucu, kıyı turizminin ‘meslek’ olduğuna dikkat çekerek, “Bu günlerde bir kanun hazırlığı var. Turizm Meslek Birlikleri Yasası çıkarılıyor. Meslekte ilk akla gelen otel, yatırımcı, rehber, yani TÜRSAB oluyor. Yasada dördüncü meslek olarak deniz turizmi de yerini almalı. O zaman 2023’te 4 milyar dolardan 10 milyar dolara çıktığımız görülür.” diye konuştu.
Bu 4 milyar doların büyük bölümü ‘her şeye rağmen’ Muğla kıyılarında kazanılıyor. Vali Dr. Ahmet Altıparmak, bu konuda elinden geleni yapacağını söyledi.
Kararlılık meselesi…
Başta iktidar milletvekilleri olmak üzere Muğla Milletvekilleri de üzerlerine düşeni yapmalılar…
xx xx xx
Toplantıda bir de “sorun” ortaya çıktı. Bu önemli…
Sorunu ortaya Fethiye 12 Adalar tur Kooperatifi Başkanı Ergun Esringü ile TURMEPA Temsilcisi Gazeteci-Yazar Can Pulak ortaya koydu. Esringü, sezonun yaklaştığına dikkat çekerek, “Günü birlik tur teknelerinin boyu ne kadar olacak, ne kadar yolcu taşıyabilecek. Bunlar bin an önce belirlenmeli. Bir de sıvı atıklarının nereye bırakılacağı önemli. Sezon ortasında kargaşa yaşanmamalı. Gökova-Akyaka’da kanalizasyon şebekesi sahile kadar inmiş. Burada atık bırakmak kolay. Göcek Koylarında öyle değil.” derken, Pulak valilik çalışmalarını kutlayıp sorunun altını şöyle çizdi:
“Yapıcı eleştiride bulunuyorum. Şimdi TURMEPA şapkamı çıkarıp, deniz kaptanı olarak konuşuyorum. Koylarda yeterli miktarda katı atık alım noktası yok. Mavi Yolculuğun yüzde 80’i Gökova Körfezi’nde yapılıyor. Bodrum’da örnek vermek istiyorum. Günlük 300 tekne tura çıkıyor. Bir katı alım tesisine bir tekne bir saatten önce atığını bırakamaz. 300 tekne aynı anda atığını bırakmaya kalkarsa kaos yaşanır.”
Bu sorun önemli… Hemen ortadan kaldırılırsa, Mavi Kart uygulamasının önünde bence hiçbir engel yok…
xx xx xx
Bir de yine Can Pulak’ın altını çizdiği gibi bu “Mavi Kart” uygulamasında ciddi “bilgi kirliliği” var.
Bu kirlilik ortadan kaldırılmadan, kıyılardaki kirliliği engellemek zor…
Ama halledilemez değil…
Ben inanıyorum, koordinasyon toplantılarına Marmaris ve Bodrum Belediye Başkanları katılmasa da Muğla, “Kıyı Turizmi”nden de “sürdürülebilir” bir şekilde ekmek yiyecektir.
Önemli olan kararlılık…
Önemli olan hep birlikte bu kararlılığı gösterip, uygulamaya sahip çıkabilmek…

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.