Kurumsal İletişim Sorunları

Bu haber 04 Ekim 2017 - 0:33 'de eklendi ve 1.162 kez görüntülendi.
İdris Koçidriskoc@hamlegazetesi.com.tr

 İdris KOÇ

Kurumların teşkilat yapısı büyüdükçe, hiyerarşide basamakların sayısı arttıkça üst ile ast kurumlar ve kişiler arasındaki mesafe genişlemekte ve iletişim zayıflamaktadır. Dolayısıyla düzen ve denge iddiasıyla oluşturulan hiyerarşi, bir anda düzensizliğin ve sorunların kaynağı olmaktadır.

İş hayatında ve kurumsal ilişkilerde hiyerarşiye bağlı olarak ortaya çıkan üç önemli kurumsal iletişim sorunundan bahsedilebiliriz:

Berlin Duvarı

Kurumsal büyüme ve hiyerarşik yükselme ile oluşan şişmanlık, öncelikle dikey iletişimi engellemektedir. Çünkü kurumsal hiyerarşinin her basamağında görev yapan yöneticiler, aynı zamanda bir üst ve bir alt basamak arasında görünmez bir duvar oluşturmaktadır. Adeta Berlin Duvarı gibi… Çünkü birçok yönetici maiyetinin sorunlarını, ihtiyaçlarını ve projelerini istediği gibi ve istediği kadarıyla üstlerine yansıtmayı tercih etmektedir.

Üst yöneticiler ile alt kademeler arasında ortaya çıkan bu iletişim kopukluğu, iş hayatının en önemli kurumsal iletişim sorunudur. Bu iletişim kopukluğunun bir sonucu olarak astların sorunlarını, ihtiyaçlarını ve projelerini üst yöneticiler ile paylaşma olanağı ortadan kalktığı gibi, üst yönetimin de ast birimler ile başarılı personelin öneri ve projelerinden haberdar olması imkansızlaşmaktadır.

Üst yönetici zaman zaman dikey dalışlar yaparak ast çalışanlarına yakınlaşmalı, onların sorunlarını, önerilerini ve projelerini paylaşmaları için uygun ortam oluşturmalıdır.

Yalaka Çemberi

Kurumsal iletişimde ast-üst ilişkileri açısından ortaya çıkan bir sorun da üst yönetici etrafında oluşan yalaka çemberidir. Boyun eğen, sorgulamadan itaat eden (konformist), her ortama uyum sağlayan, yalnızca menfeatlerini önemseyen, kurnaz, hatta korkak kişilerden oluşan bu çember için “yalaka çemberi” demek çok da ağır olmasa gerektir.

Bu yalaka çemberi, daha çok yöneticiye yakın çalışanlar ile orta ve alt kademe yöneticilerden oluşur. Her üst yönetici bu tür bir çemberin içinde olmayı tercih etmez. Ancak çoğu kez yönetici farkına varmadan bu çember oluşuverir. Sahte övgüler ve alkışlar ile yöneticiyi kendi istedikleri istikamette yönlendirmek isteyenler iş hayatında eksik değildir.

Kurumsal iletişimde üst yönetici tarafından yapılan dikey dalışlar, bu yalaka çemberinin kırılması ve yöneticinin birileri tarafından yönlendirilmesinin önlenmesi açısından önemlidir.

Dikey dalışlar ile kurulan etkin iletişim, orta ve alt kademe yöneticilerin pek de hoşlanmayacağı bir durumdur. Ancak korkunun ecele faydası yoktur. İyi bir yönetici, yatay iletişim kadar dikey iletişimi de kullanır.

Beyaz Cam

Hiyerarşiye bağlı olarak ortaya çıkan kurumsal iletişim sorunlarının bir nedeni de orta ve alt kademe yöneticilerin bizzat kendisidir.

Ne yazık ki, görünenin ve gösterilmek istenenin aksine, bazı yöneticiler bilgisizlik, deneyimsizlik, iletişimsizlik ve kişilik zaafları nedeniyle hak etmediği makamı/unvanı korumak adına farklı yöntemlere başvurabilmektedir. Bu yöntemlere başvurulduğu zaman, dışarıdan bakıldığında son derece övgüye değer bir yönetim söz konusudur. Çünkü kusurlar güzel bir makyaj ile ustaca gizlenebilmektedir. Kurum çalışanları açısından bakıldığında durum oldukça farklıdır.

Ben bu yöneticileri “beyaz cam”a benzetiyorum. Oysa izleyicisine kurguladığı bir yaşamı yansıtan, trajediyi şova dönüştüren beyaz camın (televizyon) arkasındaki dünya hiç de gösterildiği gibi değildir.

Üst yöneticiler, çalışanlar kadar orta ve alt kademe yöneticilerin de zaafları, zayıflıkları ve yanlışları olabileceği ihtimalini göz ardı etmemelidir. Ast yöneticisine güvenmekle birlikte dikey dalışlar yapan ve farklı iletişim kanallarını açık tutan üst yönetici; bu yolla hem ast çalışanları ile arasındaki fiziki ve psikolojik engelleri ortadan kaldırmış hem de yanlış bir karar almaktan veya bir kişi hakkında haksız intibaya sahip olmaktan korunmuş olacaktır.

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.