Dalyan kurtuluyor, ya öteki kıyılarımız?

Bu haber 30 Ocak 2010 - 0:00 'de eklendi ve 723 kez görüntülendi.
Özcan Özgürozgurmugla@hotmail.com
Özgürce

Dalyan, Muğla’nın değil, Türkiye’nin şanslı beldelerinden biri.
Dalyan, Türkiye’de gerçek anlamda, örnek bir “kurtarılmış bölge”…
Dalyan yıllar önce dönemin Başbakanı rahmetli Turgut Özal tarafından Özel Çevre Koruma Bölgesi ilan edilmemiş olsaydı bu gün korunan, korunarak gelişen bir Dalyan’dan söz etmemiz mümkün değildi.
Sadece Dalyan değil, nesli tükenmekte olan Carette caretta deniz kaplumbağalarının ülkemizdeki en önemli üreme bölgelerinden biri olan İztuzu Plajı da çok katlı, çok yıldızlı beton yığını tesislerin işgali altında olabilirdi bu gün…
Dalyanlılar unutmalılar ki, Caretta carettalar ile birlikte yıllar üzerinde İztuzu Plajı’hnda yapılmak istenen turistik tesisi engelleyen çevrecilere, Alman Yeşillere ve Turgut Özal’a çok borçlular…
xx xx xx
Dalyan, korunmuşluk yönünden gerçekten Türkiye’nin sayılı örneklerinden biri ama, buna rağmen çevre sorunları tamamen ortadan kalkmış bir bölge de değil.
Gerçek anlamda “ekolojik yaşamın” sürdürülebildiği, bu cennet beldede Köyceğiz Gölü’nü Akdeniz’e bağlayan Dalyan Kanalı, yıllardır üzerinde taşımacılık yapan teknelerin yarattığı gürültü ve atık kirliliğini göğüslemeye çalışıyor.
Şimdi Muğla Valiliği ve Özel Çevre Koruma Kurumu işbirliğinde bu önemli sorun da ortadan kalkıyor.
Bu çok sevindirici bir gelişme.
Valilik, ÖÇKK işbirliğinde gerçekleştirilecek uygulama Dalyan’da sınırlı kalmamalı. Bu uygulama, başta Gökova Azmakları ve Körfezi olmak üzere, Göcek Koylarında ve öteki kıyılarımızda da yaygınlaştırılabilmeli…
xx xx xx
Dalyan Kanalı’nda hizmet veren 600 teknenin fosile dayalı yakıt ile çalışması nedeniyle hem kanalın eko sistemine, hem de kaya mezarlarına zarar vermesi üzerine, teknelerin güneş enerjisi ile çalıştırılması kararlaştırıldı.
Aslında bu kararı, Dalyanlı tekne sahibi Özay Akdoğan tetiklemiş oldu. Kardak Turizm işletmecisi Akdoğan’ın güneş enerjisi ile çalışan teknesi yıllardır Dalyan Kanalı’nda sessiz sedasız çalışıyor… Eğer o tekne ortaya çıkmasaydı, kim bilir bu uygulama ne zaman akla gelirdi?!!
Ama sanki biraz geç kaldık…
Güneş Enerjisi ile çalışan o tekne kanala indirildiğinde, dönemin Kültür Turizm Bakanı Atilla Koç idi. Tekne ile yaptığı gezintide, çok memnundu. “Dalyan’ın bütün tekneleri böyle olmalı.” diyordu.
Olamadı…
Gün bu günmüş…
xx xx xx
Hep Akdoğanların teknesinin örnek olmasını çok bekledik. Yapılacak yatırım Dalyanlı teknecilere pahalı gelmişti. Oysa o parayı bir kere harcayıp, benzin, mazot parasından kurtulacaklardı. Dalyan kanalı da pancar motorların gürültüsünden ve yakıt, yağ atıklarından kurtulacaktı…
Bilemiyorum serdi üretimle maliyet düşürülebilir miydi. Ama bildiğim bir şey var, bazı üniversitelerimizde teknelere bu sistemin kurulumu için harcanan para, Akdoğanların tekneleri için harcadıkları paranın neredeyse yarısına çekildi…
Dalyan’da olmadı, olamadı…
xx xx xx
Nihayet yapılması gereken yapılıyor.
Muğla Valiliği ve Özel Çevre Koruma Kurumu işbirliğinde Dalyan’da ‘Güneş Enerji Sistemi Merkezi’ kuruluyor. 1,8 milyon Avro tutarındaki merkezin Dalyan’da kurulabilmesi için, AB Çevre Hibe fonlarından yararlanmak amacıyla, proje hazırlığına başlandı.
Bu paranın daha azı tekne sahiplerine dağıtılsa, herkes kendi sistemini kursa daha mı iyi olurdu bilemiyorum. “Güneş Enerjisi Sistemi Merkezi”nin bu anlamda ne yapacağını da tam anlamış değiliz. Sanıyorum, bu merkezde güneş enerjisi toplanıp, depo edilecek ve buradan teknelere ‘güneş pili’ servisi yapılacak.
Eğer böyle ise bu da güzel. Çünkü böylelikle, teknelerin üzerlerinde güneş panelleri kirliliği olmayacaktır.
Bakalım, göreceğiz. Öyle ya da böyle Dalyan Kanalı ve Köyceğiz Gölü pancar motoru gürültüsünden ve yarattığı kirlilikten kurtuluyor…
Geç oldu, ama güç olmasın…

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.