Çatak Bağyaka Köyü Camii ve Kitabesi

Bu haber 14 Mayıs 2019 - 0:08 'de eklendi ve 572 kez görüntülendi.
Namık Açıkgöznamikacikgoz@gmail.com

Namık Açıkgöz

 Çatak Bağyaka Köyü’nün adını, camiinin restorasyonu vesilesiyle 2005’te duymuştum. Sevgili Çağrı Alper İl Genel Meclisi Başkanı idi ve değerli milletvekilimiz Seyfi Terzibaşoğlu da camiin restorasyonuyla yakından ilgileniyordu. Sevgili kardeşim Öğr. Gör. Çetin Çelebi de tezyinatı (süslemeleri) ile ilgilenecekti ama ilgilenemedi. (Keşke ilgilenebilseymiş… Tezyinat ve hüsn-i hatta sorunlar var.)

Camiin harabe halindeki birkaç fotoğrafını görmüştüm ama işin safahatından haberdar edilmediğim için konuyla ilgilenememiştim. Geçen gün muhabir Vural Efecik kardeşim camiin kitabesini gönderip sosyal medyada bir fotoğraf paylaşınca hatırladım: Camide, kitabe vardı ve duvarında Ashab-ı Kehf (Yedi Uyurlar)’in adı yazılı idi.

Muğla’da Ashab-ı Kehf konusunu 2 Temmuz 2013 ve 7 Temmuz 2015 tarihlerinde Hamle’de yazmıştım. O yazıyı yazarken, sanki aklımın bir kenarında, bir bilgi daha var gibiydi ama Erzincan-Kemaliye ile karıştırıyor olabilirim (Kemaliye’de de benzer bir cami kalmış hatırımda.) düşüncesiyle üzerinde durmamıştım. Sevgili Vural Efecik’in paylaşımıyla, Ashab-ı Kehf isimlerinin yazılı olduğu camiin Çatak Bağyaka’da olduğunu hatırladım ve Pazar günü köye gidip camide incelemelerde bulundum.

Camiin restorasyonu 2005 yılında bitirilmiş; süslemeleri de yapılmış. Hüsn-i hatları rahmetli Ali Haydar Toprak işlemiş; tezyinatı da Ruhi Yıldırım yapmış. (Yukarıda da dediğim gibi tezyinat ve hüsn-i hatta sorunlar var. Keşke Vakıflar bu konuda daha hassas olsaymış.)

Çatak Bağyaka caminin mimarî bir özgünlüğü yok. Kiremitli ve kare tipli bir cami. Bu camiin önemi, kitabeli olması ve dış cemaat mahallinde Ashab-ı Kehf’in adının yazılı olmasıdır.

Camiin kitabesi şöyle:

Lâ ilâhe illallah, Muhammedun resulullah. Eşhedü en lâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden, abduhu ve resuluhu.

Taris: sene: Semâniye ve sittun ve mi’e ve elf.

Sene: 1168

Kitabede kelime-i tevhid ve kelime-i şehadet ile beraber, Arapça sayı adlarıyla inşa yılı yazılıdır; yaptıranın adı kitabede bulunmamaktadır. Verilen Hicrî yıla göre cami Miladi 1754-1755 yılında yaptırılmıştır. 2005 yılında da tadilat-tamirat ve restorasyon geçirmiştir.

Camiin ikinci özelliği, yukarıda da belirttiğim gibi dış cemaat mahallinde Ashab-ı Kehf’in adlarının olmasıdır. Dış cemaat mahallinde sağdan sola Yemliha, Mekselina, Mislina, Mernuş, Debernuş, Şazenuş, Kefeştatayyuş’un adı yer alır ve sonda da köpek Kıtmir’in adı yazılıdır.

Bilindiği gibi, Ashab-ı Kehf, “Mağara Ashabı” demektir ve Roma İmparatoru Dakyanus zamanında, onun zulmünden kaçan 7 kişi ve köpek Kıtmir’in 300 sene bir mağarada uyumaları ve uyandıklarında karşılaştıkları dünyanın şaşırtıcılığını anlatır. Müslüman ve Hristiyan dünyada çok yaygın olan bu hikâyenin halk içinde etkisi güçlü olduğundan, peç çok yerde Ashab-ı Kehf adına ve izine rastlamak mümkündür. Muğla’mızda, Karabağlar Yaylasında bulunan Keyf Oturağı camiinin içinde Ashab’ı Kehf’in adının bulunduğunu ve Şahidî camiinde iç mekândaki 8 ahşap sütunun Ashab-ı Kehf’i sembolize ettiğini; bu sütunlardan yedisinin başlığının içeri, birinin dışarı doğru olduğunu ve dışarı doğru olanın Kıtmir’i sembolize edip diğerlerinin 7 kişiyi sembolize ettiğini 7 Temmuz 2015 günü Hamle’de yazmıştım. Şimdi bu iki yere Çatak Bağyaka Köyü camiindeki Ashab-ı Kehf’in adlarının yazılı olması eklendi.

En büyük iki semavî dinin en yaygın bir konusunun Muğla’da kuş uçmaz, kervan geçmez (ama iyi aşçı yetişir) bir dağ köyünde izinin bulunması, sadece ilimiz için değil, insanlık için değerli bir zenginliktir.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

Yorum Yok

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.